Monday, March 24, 2008

Paasloop2008

Lopend van huis naar de start. Dat komt niet veel voor, maar is wel zo prettig. Als ik heel rustig inloop doe ik er bijna 10 minuten over. Te weinig om echt warm te worden want hoewel de zon in een rap tempo de sneeuw doet smelten, staat er een snijdende wind. Ben benieuwd hoe de staat van het parcours is. Autovrij is beloofd, maar dat betekent ook dat er nog sneeuw zal liggen waar de zon nog niet heeft kunnen schijnen. Van verre hoor ik de blaaskapel zich al warm blazen. De Paasloop, georgansieerd door de buurtvereniging zal vooral kinderen met hun ouders trekken. De serieuze lopers (tussen aanhalingsteekjes!)zullen in de minderheid zijn. Toch is er voor elk wat wils. 2km voor de kleinsten (die het eerst zullen starten) en als zij terug zijn mogen de grotere kleintjes en de volwassenen tegelijk weg voor de 5, 10 of 15 km. Ik kies voor de 15 km, dat betekent dat ik 3x een rondje van 5 mag lopen.
Het gaat allemaal wat amateuristisch, wat me wel verbaasd want ze orgnaniseren dit al voor de 33ste! keer en worden ondersteund en gesponsord door Runnersworld. Het is onduidelijk waar de 2 km start is met als gevolg dat de allerkleinsten aan de andere kant van het water staan en zich met hun ouders als een haas moeten verplaatsen via de brug die een paar honderd meter verderop is naar de goede startplek. Hopelijk is er nog wat energie over voor de echte wedstrijd. Het is duidelijk dat deze meest fanatieke groep er echt helemaal voor gaat. In de tussentijd worden wij steeds blauwer van de kou, waar de gezamelijke warming-up niet voldoende is om dat weg te nemen. We starten dus met wat stijve spieren. inmiddels is de zon weg en zien we de (sneeuw of hagel) bui al hangen.

De route loopt door de rustige Haaswijk (ja, zo heet het hier echt) naar de Klinkerbergerplas waar de gesmolten sneeuw de paden af en toe behoorlijk blubberig maakt. Glibber, glibber dan weer plassen ontwijken via het soppende gras om dan weer over de inmiddels schone straten van de wijk Morsebel naar de finisch te lopen. Het tweede rondje wordt al door beduidend minder lopers gelopen, maar ik tref een haas die de tien loopt.
Hij heeft het wel erg moeilijk dus dat geeft mij een goed gevoel. Na de tweede doorkomst word er pas water aangereikt, dus ik ben blij dat ik toch zelf ook nog een flesje meegenomen hebt. Hier kom ik een andere haas tegen die in tegenstelling tot mezelf niet vlak kan lopen. Als ik hem naderbij komt, versnelt hij en als ik niet meega, zakt hij weer af. Dodelijk vermoeiend lijkt me. Dat breekt hem op als we het talud naar de Tolbrug opgaan en ik hem zonder moeite passeer. Hij krijgt even tijd om te herstellen en neemt revanch in de eindsprint. Die wint hij met gemak. Wel sneu dat ik de bloemen en de cadeaubon uit de handen krijg van onze burgemeester omdat ik tweede dame geworden ben en hij maar vierde man.
O ja, voor wie dat interessant vind. Mijn tijd was 1:10:52

No comments: