Saturday, January 13, 2007

Noordwijk aan Zee

Donderdag heb ik mij maar niet aan het hardlopen gewaagd. De stormwaarschuwing leek me serieus genoeg om toch maar binnen te blijven. Gewoon even een dagje uitstellen. Alleen vrijdag was het 's middags al donker voor ik mijn loopschoenen aan kon trekken. In het donker lopen of nog een keer uitstellen. Ik koos voor het laatste. Zouden we samen langs het strand gaan hardlopen. Vanaf Duindamse slag en dan stukje wind tegen (richting Noordwijk) en als beloning weer terug een stukje mee. Helaas schoot het bij de strandafgang weer in Cor zijn kuit, dus moest ik alleen!. Snel besloten dat ik over het strand door zou lopen naar Katwijk, waar hij me bij de dam zou ophalen. Toen ik het strand opdraaide voelde ik meteen hoe het is tegen windkracht 8 in te moeten beuken. Te laat, ik kon niet meer terug. Het zou in ieder geval een goede training zijn. Het was verder heerlijk op het strand een paar wandelaars met de hond en vele kleine strandlopertjes. Snel strippelend voor me uitlopend tot ik ze dreigde in te halen. Dan pas vlogen ze op. Het was duidelijk te zien dat er veel zand was weggeslagen. Sommige stukken was er tussen mij en de duinen nioet meer dan drie meter, en dat terwijl het water omhoog kwam! Voor die tijd moest ik wel in Katwijk arriveren. Bij Noordwijk waren er weer wat mensen op het strand. Hardlopers kwamen me alleen maar tegemoet. Lekker makkelijk met de wind mee. Af en toe haalde ik een wandelaar in. Op het moment dat ik in de slipstream liep besefte ik weer hoeveel energie dat scheelt! Huis ter Duin tot dan toe mijn richtpunt ligt achter mij en ik zoek naar de horizon voor Katwijk. Het is niet erg helder dus ik zie nog niets. Af en toe een wandelaar tot ik weer helemaal alleen loop. Maar in de verte lopen de Katwijkse wandelaars al. Het strand is hier nog smaller, het water komt nog steeds omhoog. Dan ineens is daar Katwijk. De reddingsbridage is aan het oefenen op de woeste golven. Ik kan omhoog naar de parkeerplaats. Mijn horloge geeft 74 minuten aan, waarvan ik er 62 tegen de wind heb moeten bosken. Zoals ik al zei: een prima training!

No comments: