Wednesday, January 24, 2007

Hartslagmeter

Kees Zoutendijk heeft het initiatief genomen om avonden te organiseren voor de NSL leden waarbij hij ingaat op zaken die over hardlopen en aanverwante zaken gaan. Vanavond gaat hij ons wat vertellen over de hartslagmeter. De belangstelling is zo groot dat het niet meer bij hem thuis gehouden wordt maar in de Schelft in Noordwijkerhout. Kees heeft er veel werk van gemaakt. Een powerpoint presentatie en voor iedereen een handout. Niet te vergeten de koffie waarmee we beginnen. Na het geven van achtergrondinformatie die niet nieuw voor mij is vertelt hij hoe hij met de hartslagmeter traint. Dat is heel interessant en daar zie ik wel wat in. Als je weet wat je maximale hartslag is en je hartslag in rust kan je de hartslag bepalen die bij de diverse trainingszones horen. Tenminste als je de methode Karvonen aanhoud. Vind je dit rekenwerk lastig kan je trainen volgens de Zolads methode. De Zoladsmethode kent vijf zones en elke zone ligt 10 slagen verder onder je max HS (=hartslag).
Omdat Karvonen ook rekening houd met de rusthartslag, lijkt mij die methode het meest betrouwbaar. Het rekenwerk hoef je tenslotte maar één keer te doen.
Dat gaat als volgt.
Neem je rust hartslag (HS)
Neem je maximale HS

HSMax - HS rust = HS bereik

(HSbereik/100)x60= DL1 DL1+rustHS = Trainings HS DL1
(HSbereik/100)x80= DL1 DL1+rustHS = Trainings HS DL2
(HSbereik/100)x90= DL1 DL1+rustHS = Trainings HS DL3
(HSbereik/100)x95= DL1 DL1+rustHS = Trainings HS TD

TD = Tempoduur
Mijn maximale hartslag is 188
Mijn rusthartslag is 58
188 - 58 - 130 = Mijn HS bereik

(130/100)x 60 = 78 78 + 58 = 136 = trainings HS DL1
Als ik dus een duurloop 1 training doe, mag mijn hartslag niet boven de 136 uitkomen.
Ha, dat zal heel lastig zijn omdat je dat een tempo van niks vind. Toch moet je je hieraan houden wil je echt voor de lange afstanden (bijv. marathon) trainen.

Toch haal je volgens Kees het maximale uit je hartslagmeter als je hem instelt op de maximale hartslag voor de betreffende training. Zodat je als je toevallig lekker loopt en ongemerkt hard gaat, teruggepiept wordt. Zeker als je voor de lange afstanden traint is dit heel belangrijk. Jammer dat de borstband bij mij behoorlijk irriteert. Zo zal ik hem zeker tijdens wedstrijden niet graag dragen omdat mijn huid kapotschuurt. Ik zal de komende trainingen (die ik voor mezelf loop, want in een groep werkt het natuurlijk niet) met de hartslagmeter lopen en kijken of je inderdaad beter traint door (soms) langzamer te lopen.

No comments: