Sunday, November 12, 2006

Oosterduinloop



Als ik 's ochtends mijn ogen open doe, krijg ik de neiging ze meteen weer te sluiten. Het is herfstig buiten. Noordwester wind en regen. Dat wordt een zware Oosterduinloop. Gelukkig komt de zon later op de ochtend ook nog af en toe door. Dat maakt de kledingkeuze wel moeilijk. Wel of geen korte broek. Wel of geen windjack. Wel of geen petje om de regen uit je ogen te houden. Ik neem alles maar mee, dan kan ik op het laatste moment de (hopelijk juiste) beslissing nemen. De Oosterduinloop is ook een onderdeel van de clubcompetitie. 1 rondje is 8 km en de mannen moeten 2 rondjes lopen. Ik wil ook twee rondjes lopen, maar dat betekent dat ik na 1 rondje binnen moet komen om mijn tijd te laten registreren en vervolgens weer terug moet om het tweede rondje te maken. Ik hoop dat de wedstrijdorganisatie volgend jaar geen onderscheid meer maakt tussen mannen en vrouwen voor wat betreft de afstand.
Als het startschot gaat, sta ik nog achter Willy en naast José en Marjo. Ik probeer Willy niet teveel uit het oog te verliezen. Maar als we de bocht om zijn zie ik haar niet meer. Ga ik toch wat versnellen. Later blijkt dat ze helemaal niet meer voor me zit. Het eerste rondje gaat prima. We hebben veel wind opzij maar ik zie Hans voor me lopen en ga bij hem uit de wind lopen. Samen lopen we naar een ander groepje toe maar dan valt Hans terug. Ik kan een heel stuk goed mee met de andere mannen. Eigenlijk tot de Ruigen hoek. Het tweede stuk van de eerste ronde loop ik veel alleen en ik finish in 39.45. Het tweede rondje doe ik wat rustiger. Ik hoef nu geen tijd te zetten. Inmiddels gaat het windjack toch wel uit. Ik heb medelijden met de posters die verkleumend voor ons de weg afzetten. Wat kan clubliefde toch ver gaan. Afgezien van een paar kleine korte buitjes blijft het droog en finish ik het tweede rondje in 1.22 en 39 seconden. Dit is weliswaar niet officieel want ik was natuurlijk al "binnen". Maar hier wil ik het toch wel vastleggen, het is toch een 16 km tijd. Cor staat bij de finish. Hij heeft als recreant de 8 gelopen en is gelijk met Ralf over de finish gekomen. Allebei blij met de geklokte 50 minuten.
De Keniaanse broodlopers hebben het parcours record (door de sterke wind) niet kunnen breken en strijken alleen wat prijzengeld op. Wij krijgen een fles wijn als aandenken.

No comments: